Regelmatig verschijnen in ‘Bijenhouden’, het ledenblad van de Nederlandse Bijenvereniging artikelen die ook voor niet imkers interessant zijn. Bijvoorbeeld artikelen over hoe je je tuin interessant maakt voor wilde bijen en andere bestuivers. Gelukkig is het blad kosteloos leesbaar via de site van de Nederlandse bijenvereniging. Wij selecteerden er vast twee voor u.

In ‘Vroege voorjaarsplanten voor een bloeiende bijentuin‘ verteld Nienke Boone hoe je je tuin plant en diervriendelijk kunt maken. Ze gaat uit van wat er al in de tuin aanwezig is, eigen wensen en geeft ook tips voor mensen met minder tijd. Zoals een deel van je gras niet maaien of het planten van bloembollen.

In ‘De aanleg van een bijentuintje‘ verteld Joke van Gils hoe zij van een klein stukje grond een zoemende bijentuin heeft gemaakt. Ze deelt daarbij haar tuinplan, plattegrond en gekozen planten. De aanleg is wel wat werk, maar zoals ze aangeeft is daarna weinig onderhoud nodig.