Het is lente overal verschijnen weer fris groene plantjes. Maar wat zijn dat eigenlijk voor plantjes, hoe heten ze, wat voor omgeving hebben ze nodig en voor welke insecten zijn ze nuttig. Allemaal vragen waar de meeste mensen niet één, twee, drie antwoord op hebben. Gelukkig hebben we moderne techniek die het beantwoorden van deze vragen een stuk makkelijker maakt..

Loop je in de vrije natuur, over de stoep of in het park en vraag je je af wat voor plantje daar staat, dan is ObsIdentify van de website waarnemingen.nl  een handige app. Je maakt een foto van de plant, drukt op de knop ObsIdentify en de app geeft aan om welke plant het gaat. Met de app kun je meer dan 22.00 wilde dieren en planten die voorkomen in Europa herkennen. De waarnemingen worden opgeslagen in de database van de website en dragen zo bij aan kennis van de natuur. Zo maken je waarnemingen en die van anderen deel uit van onderzoek naar deze soorten.

Maar soms zie je een plant in een tuin staan en wil je heel graag weten welke plant het is. Daar is de app van waarnemingen.nl niet voor bedoeld, die is alleen voor waarnemingen in het wild. Niet getreurd er zijn voldoende andere apps die je daarmee verder helpen. Bijvoorbeeld LeafSnap, een gratis app die planten van over de hele wereld herkent.